A Bruxelles, a la comuna de Schaerbeek, varen inaugurar el 25 de setembre de 2015 un nou museu, el TRAIN WORLD. Un museu amb poc material, però divers, pensat per impactar, per impressionar, (potser massa ...), a grans i petits. Ambientació sombre amb llums canviants i, sobretot, el so recuperat de les màquines de vapor.
De fet, el museu és el resultat de deu anys de treballs dirigits per l'artiste i escenògraf François Schuiten ... Mireu la web [aquí], i la portada del llibret del Museu:
La sorpresa extraordinària va ser que, a l’entrada, aixecada, hi ha una maqueta no funcional, feta amb fusta i ferro, reproducció de la primera màquina de vapor fabricada íntegrament a Bèlgica, el 1835, que anomenaven “le Belge” ... Sembla que el primer tren al continent europeu va circular de Bruxelles a Malines, amb màquines angleses, el maig del 1835. La petita història a la Wikipedia [aquí]
Quan fa uns mesos vaig fer la proposta de fer una maqueta a grandària real de la Mataró (6 mesos, 30.000 euros ...), no vaig trobar cap suport decidit del govern municipal, com si la idea fos una ximpleria inútil ... i no vaig poder generar les complicitats necessàries amb amics i professionals, o amb les associacions ferroviàries locals.
Veient la maqueta de la “Belge”, construïda tal com jo proposava construir la “Mataró”, m’he quedat tranquil: era una proposta lògica i factible. Però a Mataró sembla que no hi ha sensibilitat tecnològica ni motivació pedagògica per aprofitar un projecte històric extraordinari. La capella dels Dolors expressa bé els valors del nostres líders ...
Però la sorpresa va continuar quan, ja a casa, i buscant més informació, vaig saber que un petit poblet al sud de la Belgique, Vresse-sur-Semois, d'uns 2.500 habitants, que no havia tingut mai un tren, en un extraordinari procés participatiu, el 1980, per celebrar el 150 anniversari de la independència belga, havia construït una rèplica de grandària natural, amb fusta i ferro, de la primera màquina “belge” !
Un document explica l’emotiu procés, des de l’idea inicial fina el final: llegiu-lo !
Admiració per la capacitat colectiva d’aquest petit poble ... i una certa vergonya per la incapacitat mataronina !
Fotos de "le Belge" al TRAIN WORLD ...
... i "le Belge" feta pels ciutadans de Vresse-en-Samois !
De fet, el museu és el resultat de deu anys de treballs dirigits per l'artiste i escenògraf François Schuiten ... Mireu la web [aquí], i la portada del llibret del Museu:
La sorpresa extraordinària va ser que, a l’entrada, aixecada, hi ha una maqueta no funcional, feta amb fusta i ferro, reproducció de la primera màquina de vapor fabricada íntegrament a Bèlgica, el 1835, que anomenaven “le Belge” ... Sembla que el primer tren al continent europeu va circular de Bruxelles a Malines, amb màquines angleses, el maig del 1835. La petita història a la Wikipedia [aquí]
Quan fa uns mesos vaig fer la proposta de fer una maqueta a grandària real de la Mataró (6 mesos, 30.000 euros ...), no vaig trobar cap suport decidit del govern municipal, com si la idea fos una ximpleria inútil ... i no vaig poder generar les complicitats necessàries amb amics i professionals, o amb les associacions ferroviàries locals.
Veient la maqueta de la “Belge”, construïda tal com jo proposava construir la “Mataró”, m’he quedat tranquil: era una proposta lògica i factible. Però a Mataró sembla que no hi ha sensibilitat tecnològica ni motivació pedagògica per aprofitar un projecte històric extraordinari. La capella dels Dolors expressa bé els valors del nostres líders ...
Però la sorpresa va continuar quan, ja a casa, i buscant més informació, vaig saber que un petit poblet al sud de la Belgique, Vresse-sur-Semois, d'uns 2.500 habitants, que no havia tingut mai un tren, en un extraordinari procés participatiu, el 1980, per celebrar el 150 anniversari de la independència belga, havia construït una rèplica de grandària natural, amb fusta i ferro, de la primera màquina “belge” !
Un document explica l’emotiu procés, des de l’idea inicial fina el final: llegiu-lo !
[text en word, aquí]
Admiració per la capacitat colectiva d’aquest petit poble ... i una certa vergonya per la incapacitat mataronina !
Fotos de "le Belge" al TRAIN WORLD ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada